/ νέα

Στο 0,7% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα το 2015

Πέμπτη, 21/04/2016 στις 14:46 | νέα

Στο 0,7% του ΑΕΠ έκλεισε το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 σε όρους μνημονίου με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, όταν  η πρόβλεψη του προϋπολογισμού ήταν για πρωτογενές έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ τον προηγούμενο χρόνο.

Η εκτίμηση των κυβερνητικών πηγών βασίζεται στην σημερινή ανακοίνωση από Eurostat και ΕΛΣΤΑΤ των επικυρωμένων στοιχείων  για  τα δημοσιονομικά μεγέθη των προηγούμενων ετών.  

Το υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, αποδίδεται στην  υπεραπόδοση των  μέτρων που ελήφθησαν το 2015 κυρίως στην πλευρά των εσόδων.

Με βάση τα νέα στοιχεία η ελληνική πλευρά θα θέσει σήμερα θέμα για το πώς θα αποτυπωθεί στο 2016 και στην ανάγκη για νέα μέτρα, αναφέρει η ίδια κυβερνητική πηγή.

Υπενθυμίζεται ότι  η κυβέρνηση από την αρχή του χρόνου έχει προαναγγείλει υπέρβαση του στόχου που έχει τεθεί για το 2015 μιλώντας αρχικά για πρωτογενές πλεόνασμα σε όρους μνημονίου στο 0,2% - 0,4% του ΑΕΠ και τις τελευταίες ημέρες για σενάρια που έφταναν ακόμη και στο 0,7% του ΑΕΠ.

Και με βάση αυτή την καλύτερη επίδοση για το 2015 επιχειρεί να περιορίσει το νέο πακέτο μέτρων των 5,4 δισ. ευρώ που ζητούν οι δανειστές με στόχο να διασφαλίσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2018.

Ωστόσο, από την πλευρά τους πηγές των θεσμών έχουν εκφράσει κατ επανάληψη  επιφυλάξεις για το κατά πόσο η καλύτερη αυτή επίδοση του 2015 θα έχει διάρκεια. Δηλαδή για το κατά πόσο θα μπορέσει να οδηγήσει σε κάλυψη του φετινού δημοσιονομικού στόχου, εκτιμώντας ότι κατά το ήμισυ περίπου οφείλεται σε προσωρινής απόδοσης μέτρα που δεν θα προσφέρουν ανάλογη στήριξη φέτος και τα επόμενα χρόνια.

Τα στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ - Eurostat

Η εκτίμηση για πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ σε όρους μνημονίου προκύπτει - σύμφωνα με κυβερνητικές εκτιμήσεις - από τις σημερινές ανακοινώσεις από ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat των επικυρωμένων δημοσιονομικών στοίχων.

Ειδικότερα, ανακοινώθηκε  πρωτογενές  έλλειμμα 3,4% του ΑΕΠ στο οποίο όμως οι στατιστικές υπηρεσίες προσμετρούν και τις δαπάνες που έγιναν το 2015 για την κεφαλαιακή στήριξη των τραπεζών και για άλλες δοσοληψίες οι οποίες έχει αποφασιστεί από τους θεσμούς να εξαιρούνται όταν αποτιμούν "σε όρους μνημονίου" τις δημοσιονομικές επιδόσεις της Ελλάδας.

Όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ "η μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου όπως καθορίζεται στο Πλαίσιο του Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής (μνημόνιο) για την Ελλάδα δεν υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ". Ωστόσο επισημαίνει ότι κατά την καταμέτρηση του ισοζυγίου στο πλαίσιο του μνημονίου "μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ότι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για του σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος" (ΔΥΕ). Πιο συγκεκριμένα  σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά είναι:
· Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις  περιουσιακών στοιχείων,
· Οι δαπάνες σχετικά με συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
· Τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών της ευρωζώνης τα οποία προέρχονται από την κατοχή Ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.

Τα επίσημα στοιχεία

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή και η Eurostat  στο πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης καταγράφεται έλλειμμα 6 δισ. ευρώ ή 3,4% του ΑΕΠ από πλεόνασμα 705 εκατ. ευρώ ή 0,4% του ΑΕΠ το περασμένο έτος. Αν προστεθούν και οι δαπάνες για τόκους  το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε στα 12,8 δισ. ευρώ ή 7,2% του ΑΕΠ για το έτος 2015, από έλλειμμα 6,5 δισ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ το 2014.

Την ίδια στιγμή, το ΑΕΠ διαμορφώθηκε στα 176,023 δισ. το 2015 από 177,559 δισ. το 2014.

Το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές στο τέλος του 2015 ανήλθε στα 311,5 δισ. ευρώ (176,9% επί του ΑΕΠ) από 319,7 δισ. ευρώ (180,1% επί του ΑΕΠ) το 2014.

Νέος τρόπος υπολογισμού των ελλειμμάτων

Τα στοιχεία ανακοινώθηκαν σήμερα από τις στατιστικές υπηρεσίες  για την Ελλάδα αλλά και για τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ καθώς δύο φορές το χρόνο η Eurostat πρέπει να επικυρώνει τα δημοσιονομικά στοιχεία (διαδικασία EDP).

Η ΕΛΣΤΑΤ και το Γενικό Λογιστήριο έστειλαν στοιχεία στο τέλος Μαρτίου αλλά και πρόσθετες διευκρινήσεις στις 18 Απριλίου.

Για τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει πολλές προσαρμογές με βάση τους νέους κανόνες που ισχύουν ανά την ΕΕ για την αποτύπωση των δοσοληψιών για αυτοχρηματοδοτούμενα έργα (που οδήγησαν στην αύξηση του ελλείμματος του 2013 κατά 0,6% του ΑΕΠ) αλλά και με βάση τις αλλαγές που έγιναν στην δομή των φορέων γενικής κυβέρνησης.

Στο 0,7% του ΑΕΠ έκλεισε το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 σε όρους μνημονίου με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, όταν  η πρόβλεψη του προϋπολογισμού ήταν για πρωτογενές έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ τον προηγούμενο χρόνο.

Η εκτίμηση των κυβερνητικών πηγών βασίζεται στην σημερινή ανακοίνωση από Eurostat και ΕΛΣΤΑΤ των επικυρωμένων στοιχείων  για  τα δημοσιονομικά μεγέθη των προηγούμενων ετών.  

Το υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, αποδίδεται στην  υπεραπόδοση των  μέτρων που ελήφθησαν το 2015 κυρίως στην πλευρά των εσόδων.

Με βάση τα νέα στοιχεία η ελληνική πλευρά θα θέσει σήμερα θέμα για το πώς θα αποτυπωθεί στο 2016 και στην ανάγκη για νέα μέτρα, αναφέρει η ίδια κυβερνητική πηγή.

Υπενθυμίζεται ότι  η κυβέρνηση από την αρχή του χρόνου έχει προαναγγείλει υπέρβαση του στόχου που έχει τεθεί για το 2015 μιλώντας αρχικά για πρωτογενές πλεόνασμα σε όρους μνημονίου στο 0,2% - 0,4% του ΑΕΠ και τις τελευταίες ημέρες για σενάρια που έφταναν ακόμη και στο 0,7% του ΑΕΠ.

Και με βάση αυτή την καλύτερη επίδοση για το 2015 επιχειρεί να περιορίσει το νέο πακέτο μέτρων των 5,4 δισ. ευρώ που ζητούν οι δανειστές με στόχο να διασφαλίσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2018.

Ωστόσο, από την πλευρά τους πηγές των θεσμών έχουν εκφράσει κατ επανάληψη  επιφυλάξεις για το κατά πόσο η καλύτερη αυτή επίδοση του 2015 θα έχει διάρκεια. Δηλαδή για το κατά πόσο θα μπορέσει να οδηγήσει σε κάλυψη του φετινού δημοσιονομικού στόχου, εκτιμώντας ότι κατά το ήμισυ περίπου οφείλεται σε προσωρινής απόδοσης μέτρα που δεν θα προσφέρουν ανάλογη στήριξη φέτος και τα επόμενα χρόνια.

Τα στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ - Eurostat

Η εκτίμηση για πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ σε όρους μνημονίου προκύπτει - σύμφωνα με κυβερνητικές εκτιμήσεις - από τις σημερινές ανακοινώσεις από ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat των επικυρωμένων δημοσιονομικών στοίχων.

Ειδικότερα, ανακοινώθηκε  πρωτογενές  έλλειμμα 3,4% του ΑΕΠ στο οποίο όμως οι στατιστικές υπηρεσίες προσμετρούν και τις δαπάνες που έγιναν το 2015 για την κεφαλαιακή στήριξη των τραπεζών και για άλλες δοσοληψίες οι οποίες έχει αποφασιστεί από τους θεσμούς να εξαιρούνται όταν αποτιμούν "σε όρους μνημονίου" τις δημοσιονομικές επιδόσεις της Ελλάδας.

Όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ "η μέτρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου όπως καθορίζεται στο Πλαίσιο του Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής (μνημόνιο) για την Ελλάδα δεν υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ". Ωστόσο επισημαίνει ότι κατά την καταμέτρηση του ισοζυγίου στο πλαίσιο του μνημονίου "μια σειρά από δαπάνες και έσοδα αντιμετωπίζονται διαφορετικά από ότι αντιμετωπίζονται κατά την κατάρτιση των δημοσιονομικών στοιχείων για του σκοπούς της Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος" (ΔΥΕ). Πιο συγκεκριμένα  σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ τα στοιχεία που αντιμετωπίζονται διαφορετικά είναι:
· Τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις  περιουσιακών στοιχείων,
· Οι δαπάνες σχετικά με συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
· Τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών της ευρωζώνης τα οποία προέρχονται από την κατοχή Ελληνικών κρατικών ομολόγων στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.

Τα επίσημα στοιχεία

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα η Ελληνική Στατιστική Αρχή και η Eurostat  στο πρωτογενές ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης καταγράφεται έλλειμμα 6 δισ. ευρώ ή 3,4% του ΑΕΠ από πλεόνασμα 705 εκατ. ευρώ ή 0,4% του ΑΕΠ το περασμένο έτος. Αν προστεθούν και οι δαπάνες για τόκους  το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε στα 12,8 δισ. ευρώ ή 7,2% του ΑΕΠ για το έτος 2015, από έλλειμμα 6,5 δισ. ευρώ ή 3,6% του ΑΕΠ το 2014.

Την ίδια στιγμή, το ΑΕΠ διαμορφώθηκε στα 176,023 δισ. το 2015 από 177,559 δισ. το 2014.

Το ακαθάριστο ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης σε ονομαστικές τιμές στο τέλος του 2015 ανήλθε στα 311,5 δισ. ευρώ (176,9% επί του ΑΕΠ) από 319,7 δισ. ευρώ (180,1% επί του ΑΕΠ) το 2014.

Νέος τρόπος υπολογισμού των ελλειμμάτων

Τα στοιχεία ανακοινώθηκαν σήμερα από τις στατιστικές υπηρεσίες  για την Ελλάδα αλλά και για τα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ καθώς δύο φορές το χρόνο η Eurostat πρέπει να επικυρώνει τα δημοσιονομικά στοιχεία (διαδικασία EDP).

Η ΕΛΣΤΑΤ και το Γενικό Λογιστήριο έστειλαν στοιχεία στο τέλος Μαρτίου αλλά και πρόσθετες διευκρινήσεις στις 18 Απριλίου.

Για τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει πολλές προσαρμογές με βάση τους νέους κανόνες που ισχύουν ανά την ΕΕ για την αποτύπωση των δοσοληψιών για αυτοχρηματοδοτούμενα έργα (που οδήγησαν στην αύξηση του ελλείμματος του 2013 κατά 0,6% του ΑΕΠ) αλλά και με βάση τις αλλαγές που έγιναν στην δομή των φορέων γενικής κυβέρνησης.